Iedere twee jaren doet de ACFE een onderzoek onder haar 90 duizend leden naar fraude op de werkvloer. Het goede nieuws: compliance LOONT! Dankzij een heldere gedragscode, veilige Speak Up-cultuur, training en een anonieme web-gebaseerde meldmogelijkheid zijn de omvang en duur van fraude met bijna de helft terug te brengen!
Onderstaande cijfers gaan hopelijk ook jouw CFO en CEO overtuigen om jullie compliance programma naar een hoger niveau te brengen. Het onderzoek is gebaseerd op bijna tweeduizend fraudezaken in 138 landen, ingebracht door forensische accountants (42%), interne auditors (23%), compliance professionals (6%) en andere professionals. Onderstaand de hoogtepunten voor jou samengevat, aangevuld met mijn TIPS.
Hoogtepunten:
*43% van alle fraudezaken werden ontdekt dankzij tips: meldingen van eigen medewerkers (ruim de helft) of derden-belanghebbenden zoals klanten (21%), anonieme melders (15%) en leveranciers (11%). Externe hotlines zorgen ervoor dat tweemaal zo vaak fraude werd ontdekt.
TIP: zorg dat jullie Meldprocedure ook op het internet staat en de web-meldlijn toegankelijk is voor derden-belanghebbenden, liefst via een externe website (en vermijd het vreselijke woord klokkenluidersregeling);
*meldingen waren ruim 3x vaker de reden dan interne audits, management reviews en andere manieren om achter fraude te komen!
TIP: bevorder een doe-je-mond-open cultuur;
*meldingen via website en emails zijn veel belangrijker geworden dan via telefoon (een kwart tot een derde vaker);
*de schade per fraudegeval lag rond de $145.000 (dit is de mediaan, heel kleine en heel grote bedragen zijn daarin weggelaten); dat kom neer op ongeveer 5% van hun omzet (let op: het gemiddelde verlies lag veel en veel hoger: $1,6m);
*bijna de helft van alle gevallen betrof corrupt gedrag in de breedste zin van het woord, zoals smeergelden, vervalste inkoop- of verkooppraktijken, ongeautoriseerde kortingen, valse declaraties, en dergelijke; 22% betrof diefstal, 5% vervalste boekhouding; valsheid in geschrifte en vervalste dokumenten en emails waren de belangrijkste methoden om te pogen de fraude te verbergen;
*het duurt ongeveer 12 maanden voordat fraude wordt ontdekt (let op, dat is een gemiddelde: dus een aantal fraudegevallen kan vele jaren voortkabbelen);
TIPS: sommige maatregelen mogen in jullie compliance programma niet ontbreken:
een helder anti-fraude beleid (laat medewerkers die verplicht melden; zie mijn EERDER BLOG DAAROVER); training (want dat vermindert fraude-omvang en leidt tot meer meldingen); melden via de eigen leidinggevende en regelmatige risicoanalyses; voeg daar een email adres aan toe, zoals Meldingen@ABC.com, SpeakUp@ABC.com of Compliance@ABC.com;
*voor compliance professionals bevat het rapport ook interessante details over diegenen die fraude pleegden; het schadelijkst waren (oudere) directieleden, eigenaren en executives met veel jaren ervaring in dezelfde organisatie; mannen pleegden 3x vaker fraude dan vrouwen; twee-derde had een universitaire graad of hoger;
*interessant zijn ook de rode vlaggen die jullie aan het denken moeten zetten: een exorbitant uitgavenpatroon; medewerkers in financiële problemen; te intieme relatie met leverancier of klant; geen bereidheid om taken te delen met collega’s; snel geïrriteerd of defensief; intimiderend. Een slechte jaarbeoordeling, het mislopen van een promotie en angst om hun baan te verliezen verhoogden eveneens het risico op fraude.
Meer lezen? KLIK HIER voor het gehele rapport van de ACFE (Association of Certified Fraud Examiners): Report to the Nations 2024
Gratis klankborden hierover: bel me dan op 0654914377!
English version:
Every two years, the ACFE conducts a survey among its 90,000 members about workplace fraud. The good news: compliance PAYS OFF! Thanks to a clear code of business conduct, a safe Speak Up culture, training, and an anonymous web-based reporting option, the extent and duration of fraud can be reduced by almost half!
The data below will hopefully convince your CFO and CEO to elevate your compliance program. The study is based on nearly two thousand fraud cases in 138 countries, contributed by forensic accountants (42%), internal auditors (23%), compliance professionals (6%), and other professionals. Below are the highlights summarized for you, along with my TIPS.
Highlights:
43% of all fraud cases were discovered thanks to tips: reports from employees (over half) or third parties such as customers (21%), anonymous reporters (15%), and suppliers (11%). External hotlines ensure that fraud is discovered twice as often. TIP: make sure your Reporting Procedure is also available to read on the internet and the web reporting line is accessible to third parties, preferably through an external website (and please do avoid the terrible word ‘whistleblower’);
reports were over 3 times more often the reason for discovering fraud than internal audits, management reviews, and other methods! TIP: promote a speak-up culture;
reports via website and emails have become much more important than via phone (a quarter to a third more often);
the damage per fraud case was around $145,000 (this is the median, very small and very large amounts are excluded); that equates to about 5% of their revenue (note: the average loss was much, much higher: $1.6m);
almost half of all cases involved corrupt behavior in the broadest sense of the word, such as bribery, falsified purchasing or sales practices, unauthorized discounts, false claims, and the like; 22% of all fraud cases involved theft, 5% falsified accounting; falsification and forged documents and emails were the main methods to try to conceal the fraud;
it takes about 12 months before fraud is discovered (note, this is an average: so some fraud cases can continue for many years); TIPS: some measures should not be absent in your compliance program: a clear anti-fraud policy (employees must report; see my PREVIOUS BLOG ABOUT IT); training (because it reduces fraud size and leads to more reports); reporting via the direct supervisor and regular risk analyses; add an email address, such as Reports@ABC.com, SpeakUp@ABC.com or Compliance@ABC.com;
for compliance professionals, the report also contains interesting details about those who committed fraud; the most harmful were (older) executives, owners, and executives with many years of experience in the same organization; men committed fraud 3 times more often than women; two-thirds had a university degree or higher;
interesting are also the red flags that should make you think: an exorbitant spending pattern; employees in financial trouble; too intimate relationship with a supplier or customer; unwillingness to share tasks with colleagues; quickly irritated or defensive; intimidating. A poor annual review, missing a promotion, and fear of losing their job also increased the risk of fraud.
Want to read more? CLICK HERE for the full report from the ACFE (Association of Certified Fraud Examiners): Report to the Nations 2024.
Or do call me to discuss further your compliance challenges (always free of charge) at 0654914377