Een onderzoek begin deze maand in de USA wees uit dat meer dan twee derde van alle ondervraagde Amerikaanse bedrijfsleiders (68%) toegaf betrokken te zijn bij ‘greenwashing’. In Europa is het maar een klein beetje beter: in 53% van recent onderzochte milieuclaims bleken die vaag, misleidend of ongegrond (en voor 40% van de claims bestond geen enkel bewijs)!
Greenwashing verwijst naar het doen van valse, overdreven of niet-geverifieerde milieubeweringen om belanghebbenden, waaronder consumenten en investeerders, te misleiden. De Britse Law Society definieert greenwashing als “onware of misleidende verklaringen over de milieuprestaties of impact van een bedrijf, product of dienst.” Vaak gaan deze misleidende praktijken gepaard met het gebruik van vage terminologie zoals “netto nul” of “milieuvriendelijk”.
ESG vindt zijn oorsprong nu juist in de behoefte van investeerders om bedrijven te kunnen vergelijken op basis van betrouwbare gegevens (namelijk enige milieu-, sociale- en governance aspecten: ESG). De meeste organisaties willen (uitsluitend) zakendoen met betrouwbare partners. Vertrouwen en integer, verantwoord handelen moeten voorop staan. Greenwashing vormt momenteel een serieuze bedreiging voor vertrouwen.
Volkswagen is tot nu toe de grootste boetebetaler op dit gebeid (meer dan $34 miljard); steeds vaker worden boetes uitgedeeld (denk aan Toyota, Deutsche bank, Goldman Sachs, het Italiaanse ENI). Wetgeving om Europese consumenten op dit gebied extra te bescherming is in de maak (zie EU RL 2024/825). Vergelijkbare wetgeving verwachten we in de USA en diverse Aziatische landen.
Wat kan compliance?
Naarmate greenwashing vaker voorkomt, wordt de rol van ESG-beoordelaars steeds crucialer. ESG-beoordelaars zijn verantwoordelijk voor het evalueren en verifiëren van de nauwkeurigheid van de duurzaamheidsclaims van bedrijven. Maar laten we vooral NIET op hen wachten maar proactief aan de slag gaan om valse en misleidende claims te voorkómen. Dat hoort toch óók tot de taak van de compliance professional: om een verantwoorde, integere bedrijfsvoering op alle gebieden te bevorderen? Ook al liggen milieuclaims en -data vaak ver buiten onze comfortzone, we kunnen wel de desbetreffende processen en procedures kritisch onder de loep nemen alsook blijven wijzen op de noodzaak om het vertrouwen van stakeholders niet te schenden. Succes op de lange(re) termijn vergt verantwoord zakelijk gedrag, óók met betrekking tot ESG publicaties.
MEER weten? Bel gerust om te klankborden (dat is altijd gratis)! 0654914377
English version:
A study conducted earlier this month in the USA revealed that more than two-thirds of all surveyed American business leaders (68%) admitted to being involved in ‘greenwashing’. In Europe, it’s only slightly better: in 53% of recently investigated environmental claims, they were found to be vague, misleading, or unfounded (and for 40% of the claims, there was no evidence at all)!
Greenwashing refers to making false, exaggerated, or unverified environmental claims to mislead stakeholders, including consumers and investors. The British Law Society defines greenwashing as ‘untrue or misleading statements about the environmental performance or impact of a company, product, or service.’ These misleading practices are often accompanied by the use of vague terminology such as ‘net zero’ or ‘eco-friendly.’
ESG (Environmental, Social, and Governance) originated from the need for investors to compare companies based on reliable data. Most organizations want to do business (exclusively) with reliable, trustworthy partners. Trust and acting responsibly and with integrity must be leading. Greenwashing currently poses a serious threat to trust and reputation.
Volkswagen is, to date, the largest payer of fines in this area (more than $34 billion); fines are being imposed more frequently (think of Toyota, Deutsche Bank, Goldman Sachs, the Italian ENI). Legislation to provide additional protection to European consumers in this area is in the works (see EU Directive 2024/825). We expect similar legislation in the USA and various Asian countries.
What can compliance do?
As greenwashing becomes more prevalent, the role of ESG assessors is becoming increasingly crucial. ESG assessors are responsible for evaluating and verifying the accuracy of companies’ sustainability claims. Let’s NOT wait for them but instead proactively work to prevent false and misleading claims. After all, isn’t it also the task of the compliance professional to promote responsible and ethical business practices in all areas? Even though environmental claims and data often lie far outside our comfort zone, we can critically examine the relevant processes and procedures and continue to emphasize the importance of not betraying stakeholder trust. Long-term success requires responsible business conduct, also concerning ESG publications.