Vergelijk de effectiviteit van jouw meldprocedure met deze regionale benchmarks!

By Roland NotermansGeen categorieWith 0 comments

Vandaag verscheen een nieuw rapport over meldlijnen en SpeakUp. Het is een vervolg op het wereldwijde onderzoeksrapport naar meldlijnen. Daarover schreef ik op 2 juni jl al een blog (KLIK HIER om dat blog eerst te lezen). Het nieuwe rapport verdeelt de wereld in vier regio’s met afwijkende cijfers. Die cijfers kun jij gebruiken om te bekijken of jouw communicatie rondom jullie meldprocedure effectief blijkt in de praktijk: sommige organisaties werken alleen in Nederland of Europa, andere ook in een of meer van de andere werelddelen.

 

Wat zijn de hoogtepunten:

* Europeanen melden het minst in vergelijking tot andere regio’s: jouw aantal meldingen per jaar mbt jullie gedragscode zou rond de 0,5% moeten zitten (sommige Europese organisaties rapporteren 2,4%);

* in vergelijking: in Noord-Amerika is het percentage driemaal zo hoog: 1,5%;

* Europeanen melden minder mbt HR-gerelateerde onderwerpen maar (veel) meer mbt discriminatie, intimidatie en grensoverschrijdend gedrag; in Europa rapporteert men ook veel vaker over zware integriteitsissues (31%) zoals omkoping, kartelvorming, fraude, belangenverstrengelingen e.d.;

* ook in Europa wil de meerderheid anoniem blijven (52%; in Azië 68% en LATAM zelfs 74%)! Dat zegt helaas veel over de angst voor represailles en gebrek aan vertrouwen in de organisatie dat een melding serieus zal worden onderzocht! Meldingen over represailles blijken in Europa ook veel vaker bewaarheid dan elders;

* schokkend nieuws: het aantal meldingen dat na onderzoek kan worden bevestigd ( ‘er was sprake van een overtreding van de gedragscode’) lag op bijna de helft!

* Europa scoort slecht voor wat betreft doorlooptijd: gemiddeld duurt het 83 dagen voordat een melding is onderzocht en afgerond.

Indien jij de cijfers va jullie meldingen gaat vergelijken, kijk dan goed welke meldingen jullie wel en niet registreren in jullie cijfers: alleen via het web en telefoon, of ook andere bronnen zoals email, binnenlopen, managers die meldingen ontvingen en dergelijke.

 

KLIK HIER om het originele onderzoeksrapport van vandaag te kunnen downloaden