Voor  praktijkmensen, dóór praktijkmensen cursussen waar je écht iets aan hebt ....

Tips

Zó verhoog jij de effectiviteit van e-learning!

Regelmatig word ik gebeld met de vraag hoe de effectiviteit van communicaties en (e-)trainingen kan worden verhoogd. Onderstaand mijn adviezen – in staccato vorm. 

*Bij kleinere organisaties: liever fysieke bijeenkomsten waarbij de eigen leidinggevende het voortouw neemt en de compliance professional ondersteunt. Ga zo veel mogelijk de dialoog aan, vraag van tevoren om zakelijke dilemma’s in te sturen (eventueel anoniem), en luister, luister,
luister. Bespreek die onderwerpen die het team zelf als hoogste prioriteit ziet.

*In grotere organisaties lukt dat meestal niet meer en blijkt een e-learning vaak noodzaak. Dan liever tien minuten per maand of per zes weken een e-learning dan twee uren eenmalig. Een lange training zonder introductie en follow-up heeft heel weinig toegevoegde waarde (wel een
vinkje…). Korte brokjes over telkens één onderwerp, voorafgegaan door een korte
introductie door de eigen leidinggevende en bespreking in het team achteraf
gedurende normaal werkoverleg zorgen ervoor dat medewerkers het als een normaal
onderdeel van hun bedrijfsvoering gaan zien. Dat is ook jouw doel: verantwoord
handelen wordt onderdeel van jullie DNA.

*De introductie door de eigen leidinggevende (“Dit is echt belangrijk…”) moet ervoor zorgen dat de boodschappen vanuit het ‘hoofdkantoor’ ook serieus genomen worden op de werkvloer. Die leidinggevende is immers van veel grotere invloed op de cultuur en prioriteitenstelling dan jouw centrale communicaties. Leidinggevenden moeten dus extra verantwoordelijkheden hebben en nemen (zorg dat die in jullie Gedragscode staan).

*Dialoog na afloop van een (korte) e-learning is het belangrijkste onderdeel om de teamleden de inhoud concreet te laten vertalen naar hun dagelijkse werk (“ABC is om déze reden relevant, zó passen wij het in onze werkprocessen en spreken elkaar vervolgens aan op afwijkend gedrag…”).

*Help en ondersteun leidinggevenden met deze taken, want dat aspect van hun werk komt hen niet vanzelf aanwaaien!

*Indien mogelijk: bied e-learning onderwerpen aan die echt relevant zijn, gebaseerd op hun functie, job niveau, omvang verantwoordelijkheden, risicoprofiel en dagelijkse (regionale) praktijken. Dus geen training over corruptie of export-controle indien deze groep medewerkers daar nooit mee in aanraking kan komen. Risico-gebaseerde awareness noemen we dat.

*Stap af van de gedachte dat je alle medewerkers heel veel kennis kunt bijbrengen. Zij lijden al aan information-overkill. Hebben zij al die kennis écht nodig? Of is het voldoende dat zij begrijpen welke rode vlaggen zij in de gaten moeten houden en moeten overleggen met hun leidinggevende of met een compliance professional? Lees eens het fascinerend boekje van Nobelprijswinnaar Daniel Kahnemann over onze snelle en langzame hersenhelften (“Thinking, fast and slow”)en je begrijpt dat het doel van e-learning vooral is om medewerkers gewoon hun werk te laten doen maar te laten ‘pauzeren’ indien zij een rode vlag in hun werk tegenkomen.  

Er is nog (veel) meer te vertellen (bij voorbeeld over een brug slaan naar de thuissituatie, dilemma’s uit de eigen organisatie gebruiken, enz.), dus bel gerust om te klankborden: 0654914377.
 

Korte Vraag

Dag,

jij zou mij enorm helpen indien jij zou aangeven wat jouw grootste compliance-behoefte is de komende 6 maanden, qua webinars, cursussen, documenten of advies. Dag mag uiteraard anoniem. Wil jij aub jouw antwoord hier typen:………….?

En indien jij jouw emailadres achterlaat dan stuur ik jou nog iets van waarde toe!

Alvast veel dank!

😊

Roland