Vorige week gaf ik een workshop over de relatie tussen compliance, ongewenst en grensoverschrijdend gedrag. Alsmede over de vraag wat compliance professionals daaraan kunnen bijdragen. Vandaag een korte samenvatting met de hoogtepunten.
Diegenen die mijn blogs of nieuwsbrieven regelmatig lezen weten dat ik in de interne communicatie nooit het woord compliance gebruik (dat inspireert amper) maar altijd spreek over ‘responsible business conduct’. Verantwoord zakendoen (in commerciële organisaties) of verantwoord handelen (in de not-for-profit sectoren). Werknemers hebben mijns inziens bij indiensttreding de verantwoordelijkheid geaccepteerd om verantwoord om te gaan met de middelen en risico’s van de geldschieter/werkgever. Helderheid daarover verschaffen is o.a. de taak van compliance.
Verantwoord en onverantwoord verschilt van organisatie tot organisatie en is afhankelijk van het risicoprofiel zoals vastgesteld door de directie in samenspraak met de aandeelhouder(s) en eventuele commissarissen. Bij een woningcorporatie zijn kleine geschenkjes tot 10 of 15 euro soms nog toegestaan; bij menig AEX fonds tot 100 of 200 euro per geschenk. Die verschillen mogen ook bestaan. Het is aan het Bestuur om helderheid te verschaffen aan alle medewerkers HOE de organisatie haar strategische doelen wil bereiken: op een ethische, respectvolle wijze? Of liever de focus op omzet, omzet, omzet?
HOE we met elkaar omgaan hoort daarbij: willen we wel of geen psychosociaal veilig werkklimaat? Amy Edmondson, Harvard hoogleraar, heeft niet alleen aangetoond dat teams beter presteren indien ze dat mogen doen in een veilig werkklimaat waar men het risico durft te nemen om afwijkende meningen te ventileren (‘The fearless organization’). In haar meest recente boek legt zij ook uit dat innovatie veel effectiever is in werkculturen, waar men leert van elkaars fouten zonder harde afrekeningen (‘Right Kind of Wrong: the Science of Failing Well’).
Compliance Professionals geven vaak workshops, trainingen, voorlichting over hetgeen hun organisatie verwacht van haar medewerkers: over waar de organisatie grenzen trekt. Grenzen getrokken door de directie. Uitgelegd door compliance. Discriminerende opmerkingen zijn bij voorbeeld grensoverschrijdend (rode vlag, nul tolerantie, harde regel) en worden niet getolereerd: “…succes is nooit een excuus voor onacceptabel gedrag.” Ongewenste opmerkingen (gele vlag, geen harde regel) zijn wellicht niet grensoverschrijdend maar worden toch als onprettig, ongepast of anderszins als onwenselijk ervaren. Die overschrijding verschilt van collega tot collega: ga daarover dus de dialoog aan, met oprechte interesse en nieuwsgierigheid. Dat begint met goed luisteren, respect voor verschillende, afwijkende meningen en de B-A-A methode om uiteindelijk naar een veilig werkklimaat te kunnen groeien (KLIK HIER om meer te lezen over die methode).
Je eigen baas aanspreken is bijzonder moeilijk; tegenspraak wordt slechts her en der (goed) georganiseerd. Ook die vaardigheid moet je oefenen. Gebruik dus liever de B-A-A methode.
Compliance professionals kunnen samen met hun collega’s van HR en leidinggevenden kiezen uit tal van werkvormen om samen zo’n veilig werkklimaat bespreekbaar te maken en te bevorderen (ZIE HIER 10 voorbeelden van werkvormen, of doe mee het mijn webinar over dit onderwerp op 8 april om 13.00 uur).
Compliance professionals spreken voortdurend over hetgeen wel en niet wordt verwacht van medewerkers: wel kleine geschenken, geen schijn van omkoping. Wel samenwerken met concurrenten, geen afstemming van commerciële beslissingen of voorwaarden. Uiteraard hoort daar ook bij dat zij gewenst, ongewenst en grensoverschrijdend gedrag bespreekbaar maken, ook al worden meldingen daarover anders onderzocht dan meldingen over bij voorbeeld financiële fraude of belangenverstrengelingen (KLIK HIER om daarover meer te lezen). De reden daarvoor: bij meldingen over ongewenst gedrag is hard bewijs vaak niet te vinden en staat herstel van vertrouwen in de werkrelatie voorop, niet waarheidsvinding. Gezien de vele aandacht voor deze onderwerpen en het belang voor medewerkers kunnen we nu niet stil blijven zitten.
Bel dus gerust om te klankborden!
English version:
Last week, I gave a workshop on the relationship between compliance, undesirable, and offensive behavior. I also addressed the question what compliance professionals can contribute to this issue. Today, a brief summary with the highlights.
Those who regularly read my blogs or newsletters know that I never use the word compliance in internal communication (it hardly inspires) but always talk about ‘responsible business conduct’. Responsible business behavior (in commercial organizations) or responsible conduct (in the non-profit sectors). In my opinion, employees upon employment have accepted the responsibility to handle the resources and risks of the shareholder/employer responsibly. Clarifying this is, among other things, the task of compliance.
What is responsible and irresponsible differs from organization to organization and depends on the risk profile as determined by the management in consultation with the shareholder(s) and any supervisory directors. In a housing corporation, small gifts up to 10 or 15 euros are sometimes still allowed; in many AEX funds up to 100 or 200 euros per gift. These differences may exist. It is up to the management to clarify to all employees HOW the organization wants to achieve its strategic goals: in an ethical, respectful manner? Or rather focus only on revenue, revenue, revenue?
HOW we treat each other is part of this: do we want a psychosocially safe work environment or not? Amy Edmondson, a Harvard professor, has not only shown that teams perform better if they are allowed to do so in a safe work environment where they dare to take the risk of expressing divergent opinions (‘The fearless organization’). In her most recent book, she also explains that innovation is much more effective in working environments where people learn from each other’s mistakes without fear for retribution (‘Right Kind of Wrong: the Science of Failing Well’).
Compliance Professionals often give workshops, training, and education on what their organization expects from its employees: where the organization draws the line. Boundaries set by the management. Explained by compliance. Discriminatory remarks, for example, are always offensive (red flag, hard rule) and will not be tolerated: “…success is never an excuse for unacceptable behavior.” Undesirable remarks may or may not always be crossing the line but are still experienced as unpleasant, inappropriate, or otherwise undesirable. This crossing the line differs from colleague to colleague: therefore, engage in dialogue about it, with genuine interest and curiosity. That starts with good listening, respect for different, divergent opinions, and the D-A-A method (Discuss – Agree – Address) to eventually grow towards a safe work environment (CLICK HERE to read more about that method). Confronting your own boss is particularly difficult; disagreeing with your manager is rarely (well) trained and accepted. This skill must be practiced regularly.
Compliance Professionals, together with their HR colleagues and managers, can choose from many working methods to discuss and improve a safe work environment (CLICK HERE TO READ 10 examples of working methods, or join my webinar on this topic).
Compliance Professionals constantly talk about what is and isn’t expected from employees: small gifts are acceptable, no appearance of bribery. Cooperation with competitors is acceptable, but no coordination of commercial decisions or terms. Of course, this also includes discussing desirable, undesirable, and offensive behavior, even though reports about these issues are managed differently than reports about, for example, financial fraud or conflicts of interest (CLICK HERE to read more about this).
The reason for this: with reports of undesirable behavior, hard evidence is often not available, and restoring trust in the working relationship should be the goal. Given the enourmous attention to these topics and their importance to employees, we cannot remain idle now.
So feel free to call for a consultation (free of charge)!