Voor  praktijkmensen, dóór praktijkmensen cursussen waar je écht iets aan hebt ....

Benchmark onderzoek

Benchmark onderzoek aantal meldingen samengevat met tips!

Afgelopen week verscheen het jaarlijkse wereldwijde benchmark rapport over compliance meldingen (Navex). Gebaseerd op ruim 3.700 organisaties die samen meer dan 57 miljoen medewerkers in dienst hadden die 1,8 miljoen meldingen maakten, voornamelijk in de Verenigde Staten (bijna 80% van het totaal). Méér meldingen dan ooit (gemiddeld), en meer vermoedens die bewezen werden. Hoe meer meldingen, hoe beter? Jazeker!

Zoals ieder jaar vat ik de hoofdpunten voor jou samen, zodat je de cijfers van jouw eigen organisatie kunt vergelijken en verbeterpunten vaststellen.

*De mediaan ligt wereldwijd op 1,57 meldingen per 100 werknemers (mediaan zegt meer dan gemiddelden); bijna een kwart ontving 5 of meer meldingen per 100 werknemers! Hoe meer meldingen, hoe veiliger werknemers zich voelen om hun eigen organisatie intern te verbeteren, hoe minder risico ook voor organisaties dat incidenten uitgroeien tot majeure reputatieschade; hoe beter de jaarcijfers (KLIK HIER voor mijn eerder blog daarover). Tip: zorg dat jullie ongeveer de mediaan halen.

*45% van alle meldingen bleek (geheel of gedeeltelijk) gegrond: er was een overtreding van de gedragscode; dit cijfer is hoger dan ooit tevoren. In bijna 18% van die gevallen werd afscheid genomen van werknemers, in 33% disciplinaire maatregelen genomen, in 8% het beleid verbeterd, in 9% meer trainingen gegeven.

*Bijna een kwart van alle meldingen gingen over majeure integriteitsschendingen zoals fraude, corrupt gedrag, mededinging, financiële malversaties e.d., en 55% over gedrag, respectvolle omgangsvormen.

*Anoniem melden blijft de norm: in 56% van alle gevallen wilde de melder anoniem blijven (dit cijfer is constant, ongeacht de grootte van de organisatie); in dergelijke gevallen kan maar in 33% van die meldingen ook een overtreding worden bewezen; bij meldingen met naam en toenaam is dat 50%. Tip: represailles verminderen en vertrouwen vergroten om medewerkers aan te moedigen om meldingen te doen op naam loont zich dus!

*Voor het eerst zijn cijfers beschikbaar om meldingen van eigen werknemers te vergelijken met die van derden; het goede nieuws: meldingen over integriteitsschendingen (zoals corrupt gedrag, fraude, mededinging) en financiële malversaties kwamen voor ruim de helft van derden, tegenover ongeveer 21% van eigen werknemers; Tip: stel jouw meldlijn open voor derden want dit soort schendingen kunnen de reputatie het hardst raken!

*Een groot verschil bestaat tussen organisaties die weinig, gemiddeld en vee meldingen ontvangen voor wat betreft de onderwerpen waarover wordt gemeld; bij weinig meldingen wordt bij voorbeeld amper gemeld over respectvolle omgangsvormen. Tip: zie de tabel onderaan deze pagina om jouw eigen organisatie nog beter te kunnen vergelijken met deze statistieken.

*Tips: analyseer aub in welke regio’s in de wereld jullie actief zijn om goede benchmarkstatistieken te vergelijken met jullie eigen cijfers; zorg dat je snel richting de mediaan beweegt! En stel jullie meldprocedure open voor derden-belanghebbenden.

KLIK HIER om het volledige rapport te kunnen lezen (NAVEX Whistleblowing & Incident Management Benchmark Report 2024).

Meer weten over meldprocedures, best practices, pragmatische tips of even klankborden?
Bel dan gerust (is gratis hoor): 0654914377

English version:

Last week, the annual global benchmark report on compliance reporting (Navex) was released. It is based on over 3,700 organizations that together employ more than 57 million employees, who made 1.8 million reports, mainly in the United States (nearly 80% of the total). More reports than ever (on average), and more suspicions proven true. The more reports, the better? Absolutely!

As every year, I summarize the key points for you so you can compare your own organization’s data and identify areas for improvement.

  • The median worldwide is 1.57 reports per 100 employees (the median says more than averages); nearly a quarter received 5 or more reports per 100 employees! The more reports, the safer employees feel to internally improve their own organization, and the lower the risk for organizations that incidents grow into major reputational damage; the better the annual financials figures (CLICK HERE for my previous blog about it). Tip: ensure you reach approximately the median.

  • 45% of all reports proved (wholly or partially) to be substantiated: there was a violation of the code of business conduct; this figure is higher than ever before. In nearly 18% of those cases, employees were let go, in 33% disciplinary measures were taken, in 8% policies were improved, and in 9% more training was given.

  • Nearly a quarter of all reports concerned major integrity violations such as fraud, corrupt behavior, competition, financial malpractices, etc., and 55% concerned respect, discrimination, harassment.

  • Anonymous reporting remains the norm: in 56% of all cases, the reporter wished to remain anonymous (this figure is constant regardless of the size of the organization); in such cases, a violation can be proven in only 33% of those reports; in named reports, this is 50%. Tip: reducing retaliation and increasing trust to encourage employees to make named reports pays off!

  • For the first time, figures are available to compare reports from own employees with those from third parties; the good news: reports of integrity violations (such as corrupt behavior, fraud, fair competition law) and financial malpractices came more than half from third parties, compared to about 21% from own employees; Tip: open your reporting line to third parties because these types of violations can hurt the reputation the hardest!

  • A big difference exists between organizations that receive few, average, and many reports regarding the topics being reported; with few reports, for example, hardly anything is reported about respectful behavior. Tip: see the table at the bottom of this page to better compare your own organization with these statistics.

  • Tips: please analyze which regions of the world you are active in to compare the correct benchmark statistics with your own figures; make sure you progress towards the median! And open your reporting procedure to third parties.

CLICK HERE to read the full report (NAVEX Whistleblowing & Incident Management Benchmark Report 2024).

Want to know more about reporting procedures, best practices, pragmatic tips, or just to consult? Feel free to call (it’s free): 0654914377

Korte Vraag

Dag,

jij zou mij enorm helpen indien jij zou aangeven wat jouw grootste compliance-behoefte is de komende 6 maanden, qua webinars, cursussen, documenten of advies. Dag mag uiteraard anoniem. Wil jij aub jouw antwoord hier typen:………….?

En indien jij jouw emailadres achterlaat dan stuur ik jou nog iets van waarde toe!

Alvast veel dank!

😊

Roland