Recent publiceerde LRN haar jaarlijks benchmark onderzoek onder ruim 1400 Ethics & Compliance Professionals (31% uit Europa, 35% uit USA, 21% uit Azië). Veel zaken gaan al goed bij veel organisaties. Er zijn ook veel verbeterpunten. Hopelijk helpt onderstaande samenvatting jou om er een paar te kiezen en op te nemen in jullie programma het komend of volgend jaar. Het zal geen verrassing zijn dat risico-beheersing de belangrijkste reden is om een e&c programma te verbeteren.
Wat gaat al (behoorlijk) goed:
*77% van de organisaties baseert hun E&C programma op kernwaarden (nu de rest nog);
*ruim 60% beoordeelt medewerkers niet alleen op wat zij presteren, maar OOK hoe zij zich gedragen: bij promoties en bonussen spelen voorbeeldgedrag en ethisch handelen een belangrijke rol (KLIK HIER voor mijn blog uit 2016 waarin ik al pleitte voor een dergelijke beoordeling; Amerikanen noemen dit ook wel: ‘put your money where your mouth is’); een dergelijke consistentie verhoogt de geloofwaardigheid van jouw programma!
*daaraan gerelateerd: 61% heeft inmiddels ervoor gezorgd dat reeds uitgekeerde bonussen en toegekende aandelenopties teruggehaald kunnen worden bij overtredingen van de gedragscode;
*steeds vaker worden naast elearnings ook klassikale dialogen gevoerd om de effectiviteit van de kernboodschappen te verhogen.
Verbeterpunten:
*het middenmanagement gebruikt de kernwaarden veel minder (in 39% van de gevallen) dan hoogste management om moeilijke beslissingen te kunnen nemen; ondersteun hen dus daarbij;
*het middenmanagement hanteert in slechts 53% van de gevallen dezelfde eisen en standaarden voor alle medewerkers (ze beschermen hun ‘toppertjes’); die ‘onrechtvaardigheid’ ondermijnt de geloofwaardigheid van jullie programma;
*slechts 39% van de programma’s is gebruiksvriendelijk en gericht op de medewerkers zelf; dat kan beter (‘ontwerp je communicatie vanuit de ontvanger ipv de zender’);
*zorg dat jullie directie ook wordt getraind en verantwoordelijkheid neemt voor het gehele programma; denk daarbij aan risicoanalyses, structuur van het programma, informatie mbt meldingen en follow-up, metingen mbt cultuur, verbetervoorstellen, benchmarks e.d.;
*gebruik root cause analyses, cultuurenquetes, trends en patronen, data-analyses en benchmarks om jullie risicoanalyses te verbeteren en te focussen op de belangrijkste aandachtspunten; (een op de drie meet de ethische cultuur regelmatig);
*bijna 70% van alle organisaties heeft in het afgelopen jaar met nieuwe of onverwachte compliance uitdagingen te maken gekregen;
*slechts de helft van alle organisaties heeft ethics ambassdeurs benoemd; KLIK HIER om hun rol te begrijpen; slechts 42% heeft regionale ethics commissies;
*de onderwerpen die de komende 1 à 2 jaren meer nadruk gaan krijgen in elearning zijn IT security, data bescherming, ESG, mensenrechten, alsook export controle en sancties;
*zorg dat jullie programma inmiddels rekening houdt met thuis- en hybride werken.
Meer weten of mijn 20 stappenplan voor verbeteringen ontvangen? Bel gerust (is altijd gratis) of stuur een email. Vindplaats van dit onderzoek: KLIK HIER.
English Version:
Recently, LRN published its annual benchmark study among over 1,400 Ethics & Compliance Professionals (31% from Europe, 35% from the USA, 21% from Asia). Many things are already going well in many organizations. There are also many areas for improvement. Hopefully, the summary below will help you choose a few and incorporate them into your program in the coming or next year. It will come as no surprise that risk management is the main reason for improving an E&C program.
What is already (fairly) good:
77% of organizations base their E&C program on core values (now the rest need to follow);
Over 60% evaluate employees not only on what they achieve but ALSO on how they behave: role modeling and ethical conduct play an important role in promotions and bonuses (CLICK HERE for my 2016 blog where I already advocated such an evaluation; Americans also call this: ‘put your money where your mouth is’); such consistency increases the credibility of your program!
Relatedly, 61% have now ensured that already paid bonuses and awarded stock options can be clawed back in case of code of business conduct violations;
Increasingly, in addition to e-learnings, classroom dialogues are being conducted to enhance the effectiveness of the core messages.
Areas for improvement:
Middle management uses core values much less (in 39% of cases) than top management to make difficult decisions; TIP: support them in this;
Middle management applies the same requirements and standards to all employees in only 53% of cases (they protect their ‘top performers’); this ‘unfairness’ undermines the credibility of your program;
Only 39% of programs are user-friendly and focused on the employees themselves; this can be improved (‘design your communication from the receiver’s perspective instead of the sender’s’);
Ensure that your management is also trained and takes responsibility for the entire program; this includes risk analyses, program structure, information on reports and follow-up, cultural measurements, improvement proposals, benchmarks, etc.;
Use root cause analyses, culture surveys, trends and patterns, data analyses, and benchmarks to improve your risk analyses and focus on the main points of attention; (only one in three regularly measures the ethical culture);
Nearly 70% of all organizations faced new or unexpected compliance challenges in the past year;
Only half of all organizations have appointed ethics ambassadors; CLICK HERE to understand their role; only 42% have regional ethics committees;
Topics that will receive more emphasis in e-learning in the next 1 to 2 years are IT security, data protection, ESG, human rights, as well as export control and sanctions;
Ensure that your program now takes into account remote and hybrid working.
Want to know more or receive my 20-step improvement plan? Feel free to call (it’s always free of charge) or send an email. Source of this study: CLICK HERE.